GRYPA PTAKÓWAKTUALNOŚCIBADANIA I ROZWÓJ

Wietnam zgłasza pierwszą infekcję ptasią grypą u ludzi

Amerykańskie Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorobom (CDC), poinformowało, że w Wietnamie odnotowano pierwszą w kraju infekcję człowieka wirusem nisko zjadliwej grypy ptaków (LPAI) A(H9N2).

Jest to inny podtyp ptasiej grypy niż wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI) A(H5N1), który jest najczęściej zgłaszany na całym świecie i który obecnie powoduje ogniska choroby u drobiu i bydła w USA.

Dzikie ptaki wodne są żywicielami wirusów ptasiej grypy, a zarażone ptaki wydalają wirusa poprzez swoją ślinę, śluz i kał. Rzadkie zakażenia ludzi wirusami ptasiej grypy mogą wystąpić, gdy wirus dostanie się do oczu, nosa lub ust człowieka lub zostanie wdychany.

Sporadyczne zakażenia ludzi wirusami ptasiej grypy nie są zaskakujące u osób narażonych bezpośrednio lub blisko, bez zabezpieczenia na kontakt z chorymi lub martwymi ptakami lub innymi zwierzętami na obszarach endemicznie rozprzestrzeniających się wśród dzikiego ptactwa lub innych zwierząt. W tej chwili nic nie wskazuje na to, że zakażenie człowieka wirusem A(H9N2) w Wietnamie powoduje rozprzestrzenianie się z osoby na osobę lub stanowi zagrożenie dla społeczeństwa USA.

Od 1998 r. w Chinach oraz w Hongkongu, Bangladeszu, Kambodży, Egipcie, Indiach, Omanie, Pakistanie i Senegalu sporadycznie zgłaszano zakażenia wirusem A(H9N2) u ponad 100 osób.

Chociaż odnotowano niewielką liczbę zgonów, zakażenia wirusem ptasiej grypy (H9N2) w większości powodowały łagodne objawy choroby górnych dróg oddechowych.

Wszystkie wirusy A(H9) zidentyfikowane na całym świecie u dzikiego ptactwa i drobiu są wirusami LPAI i powodują niewiele objawów choroby u zakażonych dzikich ptaków. Wirusy A(H9N2) wykryto w populacjach ptaków w Azji, Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce, a w szczególności wirusy A(H9N2) są najczęściej identyfikowanymi wirusami ptasiej grypy w Wietnamie i stanowią ponad 50% wszystkich wykrytych podtypów z targów żywych ptaków w tym kraju. Donoszono także o występowaniu przeciwciał przeciwko wirusom H9 u wietnamskich pracowników fermy drobiu.

Zakażenie w Wietnamie wystąpiło u osoby dorosłej z chorobami współistniejącymi, która została hospitalizowana 16 marca 2024 r., a pacjent pozostaje hospitalizowany w celu monitorowania i leczenia.

23 marca 2024 r. Szpital Chorób Tropikalnych wspierany przez Jednostkę Badań Klinicznych Uniwersytetu Oksfordzkiego (OUCRU) zsekwencjonował część genomu z wynikami podobnymi do wcześniejszych wirusów grypy A(H9). Oryginalną próbkę pobraną 23 marca wysłano 1 kwietnia do Instytutu Pasteura Ho Chi Minha (PI-HCM) i PI-HCM wykrył również wirusy grypy A(H9).

CDC uważnie śledzi sytuację związaną z wirusem H9N2 i współpracuje z partnerami krajowymi i międzynarodowymi.

Źródło:

Czy podobał Ci się nasz artykuł? Jeśli tak, zachęcamy do zapisania się do naszego newslettera.

Jeżeli masz jakieś pytania, to zachęcamy do kontaktu z nami poprzez formularz kontaktowy

Więcej o nas dowiesz się tutaj Krajowa Federacja Hodowców Drobiu i Producentów Jaj

Zdjęcia i ilustracje na licencji Freepik oraz źródeł autora artykułu.

„FUNDUSZEPROMOCJI”