Konferencja „Rosja, Niemcy – nowe uwarunkowania i perspektywy eksportowe”, 29.09.2015r.
Notatka z konferencji „Rosja, Niemcy – nowe uwarunkowania i perspektywy eksportowe”, 29.09. 2015r., Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy
Po uroczystej inauguracji spotkania, p. Violetta Weroniecka z UM w Toruniu zachęciła do skorzystania z usług Sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE). Instytucja ta wspiera m.in. eksporterów z województwa kujawsko-pomorskiego. Warto zajrzeć na stronę :
https://kujawskopomorskie.trade.gov.pl
Następnie p. Tomasz Salomon z Ministerstwa Gospodarki mówił o rządowych instrumentach wsparcia polskich eksporterów. Opisał 3 projekty finansowane ze środków unijnych oraz możliwość ubiegania się także o finansowanie ze środków budżetowych. Podkreślał, że we współpracy zarówno z Rosją , jak i z Niemcami drzemie ogromny potencjał. Przez pierwsze 7 miesięcy tego roku ponad 26% polskiego eksportu trafiło do Niemiec. Obecnie mamy deficyt handlu z Rosją, ale dynamiczny rozwój udziału unijnych partnerów ratuje rynki na rynku wschodnim.
Reprezentant Polsko Niemieckiej Izby Przemysłowo Handlowej AHK, pan Paweł Kwiatkowski, opisał rynek niemiecki jako szansę ekspansji. AHK zachęca do wejścia na niemiecki rynek. W Polsce też działa Polsko-Niemiecka Izba (mają swoje przedstawicielstwa we wszystkich krajach). Służy ona pomocą w zakresie poszukiwania producentów, dostawców, nowych rynków zbytu i in. Przedstawiciele niemieckich firm pozytywnie oceniają współpracę z polskimi przedsiębiorcami. Cenią sobie jakość polskich produktów, a także elastyczność i kreatywność firm. Zwracają uwagę nie tylko na konkurencyjną cenę, ale przede wszystkim na solidność i wyróżniający się towar. Rynek niemiecki jest dla cierpliwych i konsekwentnych firm, które swoje działania kierują do klientów danego regionu kraju (specyfika landów). W Niemczech działa już ponad 45 tys. polskich przedsiębiorstw. Istotne jest wystawianie się na niemieckich targach, posiadanie kompetentnego niemieckojęzycznego personelu, strony internetowej i profesjonalnej broszurki informacyjnej. Niemiecki klient jest zamożny, ale niechętnie wydaje pieniądze. Ma podejście praktyczne, analizuje jakie będzie miał korzyści z zakupu. Jakość, bezpieczeństwo, obsługa i serwis – to jest dla niego najistotniejsze.
W kolejnych prelekcjach przybliżono niemieckie rozporządzenie o opakowaniach oraz aspekty prawne biznesu na terenie Niemiec.
Sekretarz w Wydziale Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady Rzeczpospolitej Polskiej w Moskwie, p. Michał Szymczuk, przekonywał następnie dlaczego nadal warto wejść na rynek rosyjski. WPHI to zagraniczne placówki powołane przez Ministra Gospodarki, działające w ramach Ambasad, istnieją w 44 krajach świata. Udzielają wsparcia głównie firmom z sektora MŚP promując polską gospodarkę i produkty, chroniąc interesy przedsiębiorców, wyszukując partnerów, organizując seminaria, udostępniając bazy danych firm rosyjskich, importerów, aktów prawnych i in. Rosja ma dziesiąte PKB na świecie, jest ogromnym rynkiem, utrzymującym się w pierwszej światowej dziesiątce. Jest to największy powierzchniowo kraj z największą liczbą ludności, jego potencjał jest olbrzymi. W 2014r. zaobserwowaliśmy 30% spadek eksportu do Rosji, ale tylko 30% tego spadku spowodowane było embargiem spożywczym, reszta była wynikiem spowolnienia gospodarczego w Rosji i wahania kursów. Obecnie ok. 60% polskiego eksportu do Rosji trafia do okręgu moskiewskiego, tymczasem warto skoncentrować się też na innych dużych miastach. Dzięki uczestnictwie Rosji w Światowej Organizacji Handlu, Euroazjatyckiej Unii Celnej i Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej procedury i uregulowania techniczne w handlu z Rosją uległy unifikacji. Zagrożeniem dla polskich przedsiębiorstw nadal są m.in. korupcja i biurokracja oraz brak umowy o wzajemnej ochronie inwestycji między Polską a Rosją.
Kolejni prelegenci omówili perspektywy eksportowe w warunkach sankcji oraz szansę dla polskiego sektora MŚP w Rosji jaką jest lokalizacja i transfer technologii.
Katarzyna Zawadzka