
Francuski drób w zgodzie z naturą i dobrostanem – ambitne cele już niemal osiągnięte
Francuski sektor drobiarski zbliża się do realizacji ambitnych celów związanych z dobrostanem zwierząt i ochroną środowiska. Inicjatywa zapoczątkowana przez branżową organizację Anvol w 2020 roku pod nazwą Plan Ambition 2025 przynosi wymierne efekty – zarówno w oczach ekspertów, jak i konsumentów.
Pozytywny odbiór społeczny
Z najnowszej oceny postępów wynika, że ponad 75% Francuzów jest świadomych wysiłków podejmowanych przez sektor drobiarski w zakresie poprawy dobrostanu i praktyk hodowlanych. Co więcej, ponad 80% respondentów wie, że francuska produkcja drobiu koncentruje się na jakości, a nie ilości, i dostrzega znaczenie tej branży dla utrzymania wiejskiego krajobrazu.
Dobrostan pod lupą: światło dzienne i ograniczenie antybiotyków
Jednym z głównych celów Planu 2025 było zapewnienie dostępu do naturalnego światła dla co najmniej 50% hodowanych ptaków. Już dziś ten cel został przekroczony – 74% kurcząt i indyków ma dostęp do światła dziennego. W przypadku produkcji certyfikowanej, takiej jak Label Rouge i ekologicznej, odsetek ten wynosi 100%, gdyż jest to wymagane przepisami.
Równolegle branża osiągnęła duży sukces w ograniczeniu stosowania antybiotyków. Zakładano redukcję o 60% w ciągu 15 lat od 2010 roku, a już dziś wynik ten sięga 72%. Tylko w 2021 roku zużycie antybiotyków spadło o kolejne 12%.
Pasza bez deforestacji
Francuski sektor paszowy również odnotował znaczący postęp – 95% pasz dla drobiu spełnia obecnie kryteria zerowego wylesiania. Aż 80% surowców pochodzi z lokalnych źródeł, a pozostałe komponenty sprowadzane są ze zrównoważonych upraw na świecie.
Rosnące wymagania, ale czy konsumenci są gotowi płacić więcej?
Rosnące wymagania, szczególnie ze strony sieci handlowych, przyczyniły się do poprawy standardów produkcji drobiarskiej we Francji. Jednak pytanie, czy konsumenci są skłonni zapłacić więcej za kurczaka wyprodukowanego w sposób bardziej etyczny i ekologiczny, pozostaje otwarte.
Choć oferta drobiu z certyfikatami jakości – Label Rouge, ekologicznymi czy innymi – stale rośnie, to nadal wielu klientów wybiera tańsze wersje konwencjonalne. Anvol podkreśla, że kurczak Label Rouge, w przeliczeniu na kilogram, nie musi być droższy niż porcjowany kurczak konwencjonalny – ale przekonanie konsumentów do tej argumentacji jest trudne.
Francuski przykład pokazuje jednak, że odpowiedzialna produkcja drobiu nie musi pozostawać jedynie w sferze deklaracji – może być realnym i efektywnym standardem rynkowym.
Źródło: Opracowanie na podstawie tekstu:
https://www.poultryworld.net/the-industrymarket/market-trends/french-poultry-sector-meeting-its-ambitious-welfare-and-environmental-goals
Czy podobał Ci się nasz artykuł? Jeśli tak, zachęcamy do zapisania się do naszego newslettera.
Jeżeli masz jakieś pytania, to zachęcamy do kontaktu z nami poprzez formularz kontaktowy
Więcej o nas dowiesz się tutaj Krajowa Federacja Hodowców Drobiu i Producentów Jaj
Zdjęcia i ilustracje na licencji Freepik oraz źródeł autora artykułu.