AKTUALNOŚCIMAKROEKONOMIAMEDIA O BRANŻY

„Obrońcy” zwierząt oczekują od sieci handlowych usunięcia z rynku jaj „trójek”

Były akcje bezpośrednie, wywiady z mediach, teraz przyszedł czas na naciski na sieci handlowe i firmy spożywcze, które kupują i oferują klientom jaja z hodowli klatkowych.

Ostatnio w światowych mediach wydrukowano artykuł, z którego wynika, że co prawda wiodące firmy spożywcze przechodzą na jaja z hodowli bezklatkowej, jednak prawodawcy w Wielkiej Brytanii i Unii Europejskiej nie dość szybko dostosowują przepisy do oczekiwać „obrońców” i sieci, które uległy ich dyktatowi.

W swoim najnowszym raporcie „Przedsiębiorstwa spożywcze torują drogę Europie bezklatkowej”, organizacja charytatywna zajmująca się dobrostanem zwierząt Compassion in World Farming podkreśla, że ​​ponad 200 brytyjskich firm zobowiązało się do produkcji jaj bezklatkowych, a ponad 75% produkcji jaj w Wielkiej Brytanii jest już bezklatkowa. Dodaje jednak, że około 8 milionów kur w Wielkiej Brytanii nadal przebywa w zamkniętych, klatkowych warunkach, co podkreśla pilną potrzebę podjęcia działań legislacyjnych.

Organizacja charytatywna twierdzi, że rząd powinien dać przykład, zakazując wszelkiej produkcji klatkowej i wspierając branżę w przejściu na systemy bezklatkowe, powołując się na sondaż You Gov z 2020 r., który wykazał, że 88% brytyjskiej opinii publicznej uważa, że ​​chów klatkowy jest okrutny. Apel organizacji charytatywnej wykracza jednak poza Wielką Brytanię, ponieważ nadal wzywa Komisję Europejską do dotrzymania obietnicy zakazu hodowli zwierząt w klatkach. W odpowiedzi na udaną inicjatywę obywatelską End the Cage Age European Citizens’ Initiative, podpisaną przez ponad 1,4 miliona obywateli UE, Komisja Europejska podjęła jasne i prawnie wiążące zobowiązanie do wprowadzenia wniosków ustawodawczych mających na celu zakończenie hodowli klatkowej w ciągu najbliższych lat.

Organizacja charytatywna stwierdziła, że ​​konsensus osiągnięty w ramach Strategicznego dialogu na temat przyszłości rolnictwa UE jest zachęcający i wzywa nową Komisję do przyjęcia zaleceń i dostarczenia wniosków dotyczących zakazu hodowli klatkowej najpóźniej do 2026 r.

Raport podkreśla, w jaki sposób duże firmy, takie jak Barilla, Carrefour i Kaufland, skutecznie wycofują klatki dla kur niosek, loch i królików mięsnych. Barilla, która działa w ponad 100 krajach, w pełni przeszła na stosowanie produktów jajecznych z chowu bezklatkowego w swoich wypiekach.

Okazuje się jednak, że mechanizmy wolnego rynku dla aktywistów to zdecydowanie za mało. Dlatego oczekują rychłego wprowadzenia przez Komisję Europejską odpowiednich przepisów zakazujących stosowanie klatek w hodowli.

„Podobnie jak w Wielkiej Brytanii, firmy te potrzebują wsparcia UE w tej transformacji poprzez stworzenie równych warunków działania i zapewnienie uczciwej konkurencji rynkowej poprzez realizację zobowiązania z 2021 r. do przedstawienia propozycji stopniowego wycofywania klatek w całej UE. Dr Tracey Jones, globalny dyrektor ds. biznesu spożywczego w Compassion in World Farming, dodał: „Naukowcy popierają apel o zakończenie systemów klatkowych. Obywatele domagają się zmian. Firmy udowadniają, że hodowla bezklatkowa na dużą skalę jest nie tylko możliwa do osiągnięcia, ale i słuszna – dla ich klientów, marki i zwierząt w ich łańcuchu dostaw” – uważają aktywiści.

Żądania, coraz bardziej natarczywe, zbiegają się z tendencją do ubożenia społeczeństw w UE. Jaki to ma efekt? Otóż jak wykazują inne badania, nawet ci, którzy deklarują w sondażach miłość do wszelakich stworzeń, to w zderzeniu z twardymi realiami życia, przy kasie wybierają jednak towary tańsze, choć jakościowo wcale nie gorsze od tych „ekologicznych”.

źródło: poultryworld.net


 

Czy podobał Ci się nasz artykuł? Jeśli tak, zachęcamy do zapisania się do naszego newslettera.

Jeżeli masz jakieś pytania, to zachęcamy do kontaktu z nami poprzez formularz kontaktowy

Więcej o nas dowiesz się tutaj Krajowa Federacja Hodowców Drobiu i Producentów Jaj

Zdjęcia i ilustracje na licencji Freepik oraz źródeł autora artykułu.


„FUNDUSZEPROMOCJI”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button