RYNEK KONSUMENTA

Węgrzy chcą przywrócić pozycję jaj w narodowym menu

Producenci jaj na Węgrzech chcą namówić swoich rodaków, by ci spożywali więcej jaj – donosi węgierski portal Agrokep. W tym celu Rada ds. Produktów Drobiowych pozyskała w ramach konsorcjum z hiszpańskim Inprovo i francuskim Snipo wsparcie ze strony Unii Europejskiej na promocję europejskiego systemu produkcji jako gwarancji wysokiej jakości żywności. W ramach kampanii przedstawione zostaną wymagania dotyczące dobrostanu niosek oraz zastosowanie jaj w żywieniu człowieka.

Kampania Egg Challenge będzie adresowana do młodych i najmłodszych Węgrów oraz ich rodziców. Jak zaznaczają organizatorzy akcji, nie będzie polegała na nakłanianiu do nadmiernej konsumpcji jaj, a jedynie przywróceniu ich miejsca w procesie zdrowego żywienia.

Autorzy tekstu przypominają, że światowa produkcja jaj wzrosła z 228 milionów w 1960 r. do 1,633 miliona w 2021 r., a obecnie 40 procent całkowitej produkcji przypada na Chiny. Spożycie jaj na mieszkańca na Węgrzech w 1993 r. było najwyższe na świecie i wyniosło 20,28 kilograma, a dziesięć lat później liczba ta spadła do 16,43 kg, co oznacza powrót kraju na piąte miejsce. Tendencja spadkowa nie została zatrzymana, w 2013 roku Węgry nie znalazły się już w pierwszej dwunastce rankingu.

Producenci jaj z Węgier podkreślają, że jajka są naturalnym pokarmem o pełnej wartości biologicznej, a przy tym są przystępne cenowo, dlatego dobrze byłoby, gdyby obecne roczne spożycie wynoszące 236 jaj na osobę powróciło do poprzedniego poziomu około 300 jaj.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button