RYNEK KONSUMENTA

Raport EggTrack: coraz więcej firm rezygnuje z kupna jaj pochodzących z chowu klatkowego

Na łamach kilku portali pojawiły się informacje dotyczące szóstego, międzynarodowego raportu przygotowywanego przez organizację Compassion in World Farming na temat produkcji bezklatkowej jaj.

Raport EggTrack objął 232 firmy, z których 175 przyznało, że wprowadza u siebie mechanizmy pozwalające na rezygnację z jaj pochodzących w chowu klatkowego. W skali Europy, stada kur z chowu bezklatkowego stanowią już 55 proc., co oznacza wzrost o 3 procent w porównaniu z rokiem 2021. Spośród firm działających globalnie, które podały dane, ich udział chowu bezklatkowego wzrósł średnio z 55,2% w 2021 r. do 63,1% w 2022 r.

„W Polsce ponad 140 firm zobowiązało się do wdrożenia jaj z chowu bezklatkowego do roku 2025, w tym największe sieci supermarketów (tylko niektóre firmy z Polski są ujęte w tym raporcie, część z nich podlega zobowiązaniom międzynarodowym, na całą Europę lub świat)” – czytamy w publikacji.

Według raportu, w naszym kraju udział produkcji rynku z chowu bezklatkowego wzrósł z 19 procent w 2021 roku do 23,8 proc. w 2022.

„Stado kur niosek w Polsce liczy 51 millionów kur, co czyni je drugim wielkością w Europie (po Niemcach), z czego 76.2% kur hoduje się nadal w klatkach (wzbogaconych). Z 23.8% chowu bezklatkowego, 17.8% stanowi chów ściółkowy, tylko 5% wolnowybiegowy i 1% ekologiczny. (…)  podają badania Biostatu z 2022 roku, 78,5% Polaków podaje, że warunki hodowli kur niosek są dla nich bardzo ważne podczas decyzji zakupowych dotyczących jaj. Polscy konsumenci najchętniej kupują jaja z wolnego wybiegu (33% badanych) oraz jaja nieoznaczone z małych gospodarstw na wsi (22% badanych)”.

Wśród największych sprzedawców w Polsce Makro, Aldi, Carrefour, Biedronka już wprowadziły swoje zobowiązania dotyczące sprzedaży świeżych jaj tylko z chowu bezklatkowego.

Autorzy projektu przestrzegają hodowców przed stosowaniem systemów typu „combi”, czy „hybrydowych”, nazywanych także systemem „ograniczonego dostępu”, gdyż w ich ocenie nie są odpowiednią alternatywą dla chowu klatkowego.

Na chwilę publikacji raportu EggTrack 2022 (listopad 2022), żaden z polskich producentów jaj nie zobowiązał się publicznie na przejście na chów w 100% bezklatkowy. 

oprac. red.

więcej:

https://www.portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/biedronka-aldi-kaufland-ktore-sieci-juz-wycofaly-jaja-z-chowu-klatkowego,215963.html

https://publicystyka.ngo.pl/udzial-hodowli-bezklatkowej-kur-niosek-nadal-rosnie-na-swiecie-i-w-polsce

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button