AKTUALNOŚCILEGISLACJA

Amerykańscy przedsiębiorcy branży spożywczej nie oszczędzają na lobbingu

W amerykańskich mediach pojawił się artykuł poświęcony kosztom lobbingu, jakie ponoszą organizacje producentów żywności w celu obrony swoich interesów w procesie legislacyjnym. Jest to o tyle ciekawe, że pokazuje koszt ponoszony przez konkretne branże, wraz z kwotami, jakie są przekazywane poszczególnym politykom.

„Rząd federalny wprowadza zmiany w zakresie ochrony producentów zwierząt gospodarskich i drobiu, a także w sposobie działania tych rolników. Zmiany te z kolei skłoniły różne firmy mięsne i grupy branżowe do lobbowania przeciwko niektórym przepisom. W niektórych przypadkach grupy branżowe poparły prawodawców pragnących całkowitego zniesienia nowych orzeczeń” – czytamy w artykule zamieszczonym pierwotnie w Investigate Midwest.

Drobiarze w USA obecnie mają przed sobą aktualizacje przepisów m.in. obejmujące problem dyskryminacji dyskryminacji hodowców zwierząt gospodarskich i drobiu ze względu na rasę, płeć, wiek lub niepełnosprawność ze strony firm skupujących ich zwierzęta lub podpisujących umowy, których producenci przestrzegają.  Co do idei, zmiany te mają zwiększyć ochronę hodowców przed koncernami przetwarzającymi żywność.

„Dziesiątki lat konsolidacji i niekontrolowanej integracji pionowej stworzyły rynek hodowli zwierząt, który przechyla szalę od rodzinnych rolników i hodowców i oddaje większość władzy w ręce zaledwie kilku międzynarodowych korporacji” – stwierdził Mike Stranz, wiceprezes Krajowego Związku Rolników w oświadczeniu przekazanym Investigate Midwest. „USDA przywraca równowagę skali i zapewnia sprawiedliwość rolnikom i hodowcom”.

Zdaniem autora artykułu, przeciwko temu trendowi działania podjęły wielkie korporacje, dysponujące miliardami dolarów. Investigate Midwest przeanalizowało dwadzieścia lat darowizn na kampanie polityczne i lobbowanie od grup przemysłu mięsnego Krajowa Rada Producentów Wieprzowiny, Krajowa Rada Kurczaków, Krajowa Federacja Indyków, Krajowe Stowarzyszenie Cattlemen’s Beef Association oraz główne firmy mięsne JBS, Tyson Foods, Smithfield Foods i Cargill.

Co się okazało? Tyson, największa w kraju firma drobiarska z siedzibą w Springdale w stanie Arkansas, która w zeszłym roku uzyskała prawie 53 miliardy dolarów  przychodów, w tym czasie wydał wydał 2 miliony dolarów na lobbowanie wśród federalnych prawodawców i agencji i w ciągu ostatnich dwudziestu lat podwoił swoje roczne wydatki na lobbing.

Jeśli chodzi o darowizny na cele polityczne, najwięcej w ubiegłym roku wydały Krajowe Stowarzyszenie Wołowiny Cattlemen’s Beef, Krajowa Federacja Indyków i Krajowa Rada Producentów Wieprzowiny. W 2023 r. Krajowa Rada Producentów Wieprzowiny przekazała prawodawcom federalnym prawie 293 000 dolarów w formie darowizn. (Firmy nie mogą przekazywać darowizn bezpośrednio politykom. Wszystkie darowizny przekazywane są za pośrednictwem komitetów działań politycznych organizowanych przez czołowych urzędników i pracowników firmy). Kolejna instytucja zajmująca się obrotem indykami, mająca siedzibę w Waszyngtonie, w 2023 r. wydała rekordową kwotę 308 500 dolarów na datki na cele polityczne. Jak ustalił dziennik, organizacja, w której najwięcej do powiedzenia mają firmy drobiarskie  Butterball, Tyson, Jennie-O Turkey i Cargill, nalegała, aby USDA nie uwzględniała hodowców indyków w swojej ostatecznej zasadzie „Przejrzystości w kontraktach hodowców drobiu”, mimo że branża indyków i kurczaków stosuje podobne systemy płatności.

Chociaż  grupy i firmy branżowe reprezentują indywidualnych producentów i produkty mięsne, często pracują wspólnie nad głównymi problemami stojącymi przed całą branżą. Na przykład Rada Producentów Wieprzowiny wystąpiła w imieniu branży drobiarskiej, gdy USDA wprowadziła zmiany w sposobie, w jaki firmy drobiarskie płacą hodowcom kontraktowym.

Sarah Bryner, dyrektor ds. badań i strategii OpenSecrets, stwierdziła, że ​​zwiększone wydatki na lobbing często mają związek z konkretnymi przepisami, takimi jak ustawa rolna lub aktualizacja ustawy Packers and Stockyard Act.

„Jeśli wydają więcej, prawdopodobnie zatrudniają więcej lub droższych firm lobbujących, które je reprezentują” – powiedziała Bryner.

Oprac. na podstawie : https://www-yahoo-com.translate.goog/news/meat-industry-increases-political-spending-110409823.html?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=wapp


 

Czy podobał Ci się nasz artykuł? Jeśli tak, zachęcamy do zapisania się do naszego newslettera.

Jeżeli masz jakieś pytania, to zachęcamy do kontaktu z nami poprzez formularz kontaktowy

Więcej o nas dowiesz się tutaj Krajowa Federacja Hodowców Drobiu i Producentów Jaj

Zdjęcia i ilustracje na licencji Freepik oraz źródeł autora artykułu.


„FUNDUSZEPROMOCJI”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Może to Cię zainteresuje?
Close
Back to top button