PROJEKTY PROMOCYJNE

KE sfinansuje promocję żywności z UE

Prawie 186 mln euro na promocję żywności

W przyszłym roku Komisja Europejska zamierza wydać 185,9 milionów euro na promocję zrównoważonych i wysokiej jakości produktów rolno-spożywczych. Nabory wniosków na poszczególne kampanie rozpoczną  się w styczniu 2024 roku  i będą trwały do połowy maja 2024 roku.

„Kampanie promocyjne dotyczące produktów rolnych z UE powinny być zaprojektowane tak, aby otworzyć nowe możliwości rynkowe dla rolników z UE i szerzej rozumianego przemysłu spożywczego w UE, a także pomóc im zabezpieczyć istniejącą działalność. Oprócz zwiększania zrównoważonej produkcji i konsumpcji produktów rolnych polityka promocyjna wspiera również zrównoważoną odnowę sektora rolno-spożywczego UE w trudnym kontekście gospodarczym” – czytamy w komunikacie prasowym KE.

Kwoty dostępne na kampanie wybrane w 2024 r. są podzielone pomiędzy promocję na rynku wewnętrznym UE oraz w krajach trzecich i wynoszą odpowiednio 81,3 mln euro i 85,1 mln euro. Poza UE za główne cele promocji uznaje się kraje i regiony o wysokim potencjale wzrostu. Do tej grupy KE zaliczyła  Chiny, Japonię, Koreę Południową, Singapur i Amerykę Północną. Wielka Brytania pozostaje jednym z głównych rynków eksportowych unijnych produktów rolno-spożywczych, przyjmując na swój rynek ponad 20 procent eksportu UE-27.

Wybrane przez KE projekty zgłoszonych przez prywatnych operatorów mogą liczyć na 80 procent dofinansowania. Komisja przewiduje także  prowadzenie własnych informacyjnych w krajach trzecich. Działania takie mogą obejmować udział w targach rolno-spożywczych, organizację delegacji biznesowych do krajów trzecich oraz opracowywanie poradników dla firm zainteresowanych wejściem na obce rynki.

Oczekuje się, że kampanie promocyjne wybrane w 2024 r. będą obejmować produkty pochodzące ze zrównoważonych praktyk rolniczych, które przyczyniają się do zmniejszenia zależności od pestycydów i środków przeciwdrobnoustrojowych, minimalizacji nawozów i zanieczyszczenia wody, ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, usprawnienia rolnictwa ekologicznego i poprawy dobrostanu zwierząt. Na takie produkty rolno-spożywcze produkowane w sposób zrównoważony zostanie przeznaczone specjalnie 62 mln euro, w tym 42 mln euro na produkty organiczne.

Jednym z oczekiwanych rezultatów jest dalsze zwiększenie rozpoznawalności unijnego logo produktów ekologicznych przez europejskich konsumentów i spożycia produktów ekologicznych, zgodnie z unijnym planem działania na rzecz produkcji żywności ekologicznej.

Kolejnym celem jest zwiększenie świadomości na temat unijnych systemów jakości i produktów zarejestrowanych jako chroniona nazwa pochodzenia (ChNP), chronione oznaczenie geograficzne (ChOG) i gwarantowana tradycyjna specjalność (GTS). Obecnie ochroną przy pomocy znaków objętych jest ponad 3,5 tysiąca produktów rolno-spożywczych, w tym związanych z dziedzictwem kulturowym i kulinarnym poszczególnych państw Unii Europejskiej.

Oprac. I.Sz.




Czy podobał Ci się nasz artykuł? Jeśli tak, zachęcamy do zapisania się do naszego newslettera.
Jeżeli masz jakieś pytania, to zachęcamy do kontaktu z nami poprzez formularz kontaktowy
Więcej o nas dowiesz się tutaj Krajowa Federacja Hodowców Drobiu i Producentów Jaj
Zdjęcia i ilustracje na licencji https://www.freepik.com/ oraz źródeł autora artykułu.

„FUNDUSZEPROMOCJI”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button