Pozycja kurczaka na świecie nadal mocna
Zdaniem specjalistów CoBank, pomimo wielu wydarzeń, które miały realny wpływ na rynki żywności, pozycja mięsa drobiowego w miksie spożywczym nadal jest bardzo mocna.
Nie przeszkodziły w tym ani zmiany nawyków konsumentów, ani drożejące pasze czy równie drogie nośniki energii, czy braki pracowników. Jednak w opinii ekspertów, sytuacja ta może ulec zmianie w 2023 roku.
„Po stronie podaży wysokie koszty paszy, pracy i budownictwa wspierają panujący nastrój ostrożności wobec zwiększania produkcji. Po stronie popytu konsumenci są zaniepokojeni gwałtownym spadkiem płac realnych – trend ten prawdopodobnie utrzyma się jeszcze przez długi czas do 2023 r.” — uważa główny ekonomista, zajmujący się białkiem zwierzęcym w CoBank.
Sprzedaż detaliczna artykułów spożywczych nadal rośnie, ale nie tak szybko jak inflacja – co oznacza, że sprzedaż jednostkowa spadała w ostatnich miesiącach, ostatecznie ustępując miejsca realnym spadkom realnych dochodów i kont oszczędnościowych.
Jak odnotowano w raporcie, pod względem cen w minionym roku większość produktów z kurczaka osiągnęła historyczne rekordy na początku roku, żeby w kolejnych miesiącach nieco spaść. Zdaniem ekspertów, nie należy się jednak spodziewać powrotu do cen brojlerów do poziomu sprzed pandemii.
Oprac. Red. na podstawie: https://www.agweb.com/news/livestock/pork/meat-and-poultry-production-slow-despite-2022s-robust-profits-cobank-says