Konsumenci szukają oszczędności. Ich ofiarą staje się nawet podstawowa żywność.
Polacy zaciskają pasa – donosi „Rzeczpospolita” i przywołuje wyniki najnowszego raportu GdK Polonia obrazującego trendy w handlu detalicznym.
Wśród artykułów, na których Polacy zaczynają oszczędzać, czołowe miejsce zajmuje wysokoprocentowy alkohol (3 proc. gospodarstw zrezygnowało całkowicie z jego zakupu), jednak w koszyku Polaka coraz rzadziej gości herbata sypana, masło czy mięso. Ze względu na wysokie ceny przy obecnych zarobkach rodziny kupują mniej ryb. Co prawda wartość zakupów wzrosła o 10,3 procenta, jednak okazuje się, że za większe pieniądze kupiono o 2 proc. mniej towarów.
Według danych jednej z aplikacji zakupowych, widoczne jest także ograniczenie zakupów mięsa.
„W październiku największy, bo 35-proc., spadek dotyczył mięsa z indyka, a ogółem dla drobiu to spadek 25 proc. Zainteresowanie wołowiną obniżyło się o 27 proc., a wieprzowiną o 18 proc. – Jako dodatkowe czynniki działające na niekorzyść branży mięsnej można wskazywać wzrost popularności diet roślinnych, a nawet tzw. aferę drobiową, która została nagłośniona w październiku” – czytamy w artykule.
Według badań GfK aż 89 proc. gospodarstw musi już oszczędzać. Na wyjściach z domu, w tym korzystaniu z restauracji, podróżach i zakupach odzieży oszczędza już od 36-46 proc. Polaków, a w co trzecim gospodarstwie domowym oszczędności wchodzą już nawet w sferę codziennych wydatków.
Oprac. Red.
Więcej: https://www.rp.pl/handel/art37450801-polak-zaciska-pasa-400-tys-domow-bez-mocnego-alkoholu-i-masla